16 kompetencji coacha/lidera wykorzystującego w swej pracy odkrycia nauki o mózgu

… bazujących na zaproponowanych przeze mnie 5 filarach Neurozarządzania .

Filar Neuroplastyczność

1. Dostrzeganie i równoważenie potrzeb mózgu/ciała fizycznego, umysłu i relacji społecznych.
2. Umiejętność zwracania uwagi na uwagę, zarówno własną, jak i innych, w tym na metafory, poziomy energii, oznaki utknięcia i nieświadome sygnały.
3. Nauczanie klientów odkrywania niechcianych wzorców zachowań i wyboru korzystniejszej drogi.

Filar Uważność

1. Doświadczanie kontaktu z klientem poprzez zmysły i obecność „tu i teraz”, a nie poprzez narracje.
2. Rozwój i wykorzystywanie własnego „niezależnego obserwatora”, pozwalającego na głębszą autorefleksję i lepsze poznanie samego siebie.
3. Wspieranie klientów w rozwoju ich samoświadomości.

Filar Poznanie

1. Komunikowanie z klientem za pomocą krótkich, konkretnych zdań maksymalizujących wykorzystanie ograniczonej pamięci roboczej.
2. Swobodne poruszanie się między różnymi poziomami myślenia, by z łatwością upraszczać, łączyć w większe całości i przenosić punkt widzenia.
3. Ułatwianie uzyskiwania wglądów przez coacha i przez jego klientów poprzez:
a. Uspokajanie umysłu i zachęcanie do jego uspokojenia,
b. Koncentrowanie się na tworzeniu połączeń, a nie na szczegółach,
c. Pozwalanie, by wglądy pojawiły się bez ingerencji z zewnątrz,
d. Dostrzeganie wglądów i zajmowanie się nimi, gdy już się pojawią,
e. Zachęcanie do podjęcia działania.

Filar Emocje

1. Przenoszenie uwagi z problemów na rozwiązania.
2. Dostrzeganie i wyjaśnianie reakcji mózgu na zagrożenia.
3. Nazywanie i dokonywanie ponownej oceny intensywnych negatywnych emocji, własnych i u innych.
4. Rozpoznawanie automatycznej reakcji na zagrożenia statusu własnego lub drugiej osoby.

Filar Relacje Społeczne

1. Podejmowanie kooperatywnych i funkcjonalnie zależnych konwersacji, prowadzących do dostrojonych relacji.
2. Analizowanie stanów „błędu” lub konfliktu, ucząc się prawidłowej reakcji na intuicję.
3. Ograniczanie reakcji na niebezpieczeństwo i skierowanie reakcji na nagrodę poprzez podnoszenie:
a. Poczucia pewności zdarzeń,
b. Poczucia sprawiedliwości i przestrzegania reguł,
c. Poczucia własnej pozycji,
d. Poczucia przynależności,
e. Poczucia niezależności i prawa wyboru.

Również nad tymi kompetencjami będziemy pracować podczas najbliższych dwóch warsztatów:

25 – 27 lutego 2016 Coaching z mózgiem w tle. Więcej szczegółów: http://www.come-consulting.pl/…/exploring-coaching-with-n…/…

21 – 22 listopada 2015 Mózg Lidera więcej szczegółów: https://www.facebook.com/events/1685562331686058/

Opracował: Dariusz Niedzieski, członek Neuroleadership Institute, na podstawie: David Rock, Linda J. Page „Fundamenty coachingu” Warszawa 2014

 

 

 

Rate this post

Dodaj komentarz