(16) Mózg Lidera.Podejmij wysiłek bycia zrozumianym.

Kontynuujemy nasz cykl przedstawiający 20 zasad postępowania liderów/menedżerów, wykorzystujących w zarządzaniu odkrycia nauki o mózgu i odnoszących sukcesy.

Zasada nr 16: Rzeczywistość to nie to, co jest, ale to, co wytwarza nasz mózg. Bądź przygotowany na to, że bycie w pełni zrozumiałym może wiązać się z dodatkowym wysiłkiem.

Synestezja to taki dziwny stan, w którym doznania jednych zmysłów są uzupełniane doznaniami zmysłów innych. Gdy grasz na fortepianie, słyszysz (jak zdecydowana większość innych ludzi) jego dźwięki. Osoby, u których zaobserwowano synestezję mogą czuć łaskotanie skóry, niektóre dźwięki mogą powodować u słuchających odczuwanie różnych smaków w ustach, wreszcie mogą oni doznawać różnych wrażeń barwnych.

Możemy powiedzieć, że osoby nie doświadczające synestezji są tymi, które prawidłowo i dokładnie postrzegają otaczający nas świat, a nie synestetycy. Neurobiolog Chris Frith (Frith, 2011) twierdzi jednak, że takie rozumowanie pozbawione jest sensu. Według niego to, co uważamy za rzeczywistość opiera się na tym, co jest mówione nam przez nasze mózgi. To nasze mózgi

Jeżeli według mózgu obserwowany przez zmysły świat wymaga uzupełnienia bądź ingerencji, mózg nie waha się i to robi korzystając z szerszego kontekstu. Pamiętajmy, że mózg nie potrafi czekać. Jeżeli dostrzega konieczność uzupełnienia niepełnej informacji czyni to natychmiast, zwykle w sposób przez nas nieuświadamiany. Tak jest w przypadku różnych złudzeń optycznych, tak jest również w przypadku uzupełnienia widzialnego obrazu w polu, które z uwagi na t.zw. ślepą plamkę nie powinno być widziane przez nas.  Mózg tworzy znaczenie na podstawie otrzymanych informacji i w miarę potrzeby uzupełnia to, co możemy nazwać „wzorcami przyczynowymi”, gdyż mózg może łączyć w związek przyczynowy różne zdarzenia sugerując, że jedne wynikają z drugich, co nie musi być prawdą. Może to być źródłem podejmowania błędnych decyzji.

Co z tego wynika dla każdego lidera/menedżera? Każdy z nas w odmienny sposób odbiera świat i jego otoczenie, każdy z nas temu samemu wydarzeniu może nadać własną interpretację, różniącą się od interpretacji innych ludzi. Różna interpretacja może stać się zarzewiem konfliktu. Jeżeli jesteś menedżerem zapewne bardzo dobrze pamiętasz swoją własną irytację i frustrację, kiedy twoi ludzie nie byli w stanie zrozumieć, wydawałoby się, jakiejś oczywistej rzeczy. Działa to również w drugą stronę, czyli zapewne Twoi ludzie nieraz myśleli, dlaczego ich nie rozumiesz. Po prostu i Ty i Twoi ludzie możecie w odmienny sposób postrzegać i rozumieć rzeczywistość, a Wasze mózgi w odmienny sposób mogą uzupełniać brakujące informacje. Jeśli jako menedżer chcesz, aby Twoi ludzie zrobili coś nowego, odmiennego od dotychczasowej rutyny musisz zrozumieć, jak bardzo obcy jest im ten nowy pomysł. Im mniejsze pole, które dajemy naszym mózgom do samodzielnego uzupełniania brakujących informacji, tym większa szansa na to, że obydwie strony procesu zmiany działają i podejmują decyzje na podstawie wspólnych danych. I to menedżer musi podjąć trud bycia w pełni zrozumiałym!

Inspiracja: książka „Mózg Lidera”, która ukaże się nakładem Co&Me Publishing w marcu 2017. Już teraz zapraszam do zakupu.

mzg_lidera_okladka

Literatura:

Chris Frith, Od mózgu do umysłu: jak powstaje nasz wewnętrzny świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011.

Poprzednie wpisy można również znaleźć: https://neuro4coaching.wordpress.com

Zapraszam firmy zainteresowane pilotażowym programem wdrażania odkryć nauki o mózgu w praktyce zarządzania. Nie tylko mówimy menedżerom, co mają robić, ale DLACZEGO to jest skuteczne z perspektywy odkryć neurobiologii. 

Kontakt: darek.niedzieski@come-consulting.pl

Rate this post

Dodaj komentarz